poniedziałek, 1 lutego 2010

Sharbat Gula - spojrzenie, które zna cały świat....

To chyba najsłynniejsze zdjęcie jakie ukazało się na okładce magazynu "National Geographic". Zrobione zostało w 1984 roku w Pakistanie w ośrodku dla afgańskich uchodźców i nazywane było po prostu "Afghan girl". Zdjęcie przestraszonej 12-latki stało się symbolem afgańsko-radzieckiego konfliktu.
Od moniiiq
Po latach autor fotografii - Steve McCurry i ekipa National Geographic wyruszyli na poszukiwanie dziewczyny. Nie było to łatwe w kraju, w którym kobiety noszą burki zakrywające je od stóp do głów.W 2002 roku świat poznał imię dziewczyny, która wyszła za mąż, urodziła 4 dzieci i żyje skromnie w afgańskiej wiosce. Do czasu jej odnalezienia nie widziała słynnego zdjęcia i nie miała pojęcia, że jej twarz jest znana na całym świecie. 

Jak wyglądała prawie 20 lat później możecie zobaczyć na stronie National Geographic:

Pocztówkę z jej wizerunkiem dostałam od Helen, która napisała do mnie wiadomość na  forum jak się zarejestrowałam i poprosiła o mój adres, bo chciała mnie powitać na postcrossingu. Kilka dni później znalazłam w skrzynce kopertę z pocztówkami. Czyż postcrosserzy nie są fantastycznymi ludźmi?!

2 komentarze:

  1. Ojej, jakie to miłe! Naprawdę, aż uwierzyć nie mogę, na jak wielu fantastycznych ludzi tam trafiamy... :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo miło z jej strony.

    Co do samej pocztówki, nic tylko zazdroscic, ze ta najsłynniejszą postac dziewczynki masz w swoim zbiorze. Ma magnetyzujace spojrzenie. Kiedys nawet czytałam,ze ktos był na tyle oczarowany tym zdjeciem,że chciał ja z góry zaadoptowac.

    OdpowiedzUsuń