wtorek, 9 marca 2010

Burj Khalifa - najwyższy budynek na świecie

Tą karteczkę dostałam kilka dni temu od Carmi - moja pierwsza ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich... Pierwsze co rzuciło mi się w oczy to jak malutkie wydają się drapacze chmur wobec tego najwyższego na świecie budynku.

Od moniiiq

Burj Khalifa w Dubaju został oficjalnie otwarty 4 stycznia 2010 roku, a o takiej kartce marzyłam odkąd zobaczyłam go w którymś z odcinków "Amazing Race". Ma wysokość 829 metrów, na których zmieściło się 206 pięter. Parter i pierwsze 9 pięter zajmuje pierwszy na świecie Armani Hotel. 
Prace budowlane rozpoczęły się w styczniu 2004 roku. Projekt stworzyła firma Skidmore, Owings i Merrill (SOM) z Chicago (zaprojektowali też Wieżę Wolności, która w 2013 r ma stanąć na miejscu zburzonych wież World Trade Center). Architekci stopniowo decydowali o wydłużeniu budynku, z planowanych początkowo 560 metrów do 650, 705, a w końcu do 828 metrów. Prace ukończono w sierpniu 2009 r. Ekipa budowlana liczyła 12 tys. osób, a w szczytowym okresie jedno piętro stawiano w ciągu trzech dni.
-Wieża jest najwyższą wolnostojącą budowlą i najwyższą wzniesioną przez człowieka konstrukcją naziemną. Niegdyś rekord ten należał do polskiego masztu radiowego w Konstantynowie koło Gąbina (646,38 m), który jednak zawalił się w 1991 roku.
 - Ma 160 pięter użytkowych i powierzchnię 330 tys. m. kw. - to światowy rekord w ilości pięter i dostępnej powierzchni w jednym budynku. Będzie się na niej znajdować kilkaset luksusowych mieszkań i apartamentów, biura i hotel.
 - Cały budynek obsługuje 57 wind (najdłuższych na świecie) poruszających się z rekordową prędkością 16 metrów/sec.
 - Do budowy użyto 31 tys. ton stali, a konstruktorzy pobili też rekord budowli skonstruowanej za pomocą pompowanego pionowo betonu (156 pięter i 585,7 m).
- Z położonego na 124. piętrze (najwyżej na świecie) tarasu widokowego rozciąga się 360 stopniowa panorama miasta. 
- Na 76 piętrze został umieszczony basen, a na 122 restauracja "At.mosphere"
- Wieżowiec widać z odległości 95 kilometrów

Chyba jednak trochę zawirowałoby mi w głowie w czasie podziwiania widoków z góry ;) 

3 komentarze:

  1. Prawda! Bardzo maleńkie. Wyglądają niczym małe domki

    OdpowiedzUsuń
  2. No proszę i już jest na kartkach.

    OdpowiedzUsuń
  3. nie mam lęku wysokości, ale 160 pięter... nie, to zdecydowanie dla mnie za dużo!

    OdpowiedzUsuń